בתקופה האחרונה ,הולכת ומתרחבת המודעות לקשר בין משברים, לחץ ומתח של העובד ומשפחתו לבין יעילותו ותפוקותיו בעבודה.

מחקרים מראים שכשעובד מתוח ולחוץ יעילותו  בעבודה יורדת, הוא נוטה להיעדרויות ,ירידה בריכוז ולכך השלכות על תפקודו בעבודה ותפוקותיו.

כשאדם מתמודד עם משבר הוא בדרך כלל  משקיע  משאבים רבים בניסיון לצאת מהמצב:
משאבים נפשיים: אי שקט ,מתח, חרדה, דיכאון, עייפות.
משאבים חומריים: כסף, זמן, טלפונים, התרוצצות בין גורמים שונים… כתוצאה מכך, הוא פחות פנוי ומרוכז בעבודתו.

חלק מהארגונים מנסים היום למצוא דרכים לסייע לעובדים המצויים במצב משברי תוך התחשבות הן בצרכי הפרט והן בצרכי הארגון.

אחד הכלים העיקריים לכך  הוא  יצירת מערכת יחסים בינאישיים המבוססים על קשר טוב  ותקשורת פתוחה בין  ממונים לעובדים.

עקרונות לבניית קשר טוב:
הכרות- חשוב שהמנהל יכיר את עובדיו באופן אישי,
מאד חשוב להיות ערניים לגבי העובדים, להיות אתם בקשר באופן רציף, להתעניין בעולמם האישי, מצבם המשפחתי .(חד הוריות,גרושים/שות…)

הכרת נקודות  החולשה והכוח של  עובד: מודעות לבעיות וקשיים שלו (האם לעובד בן משפחה עם בעיות בריאות?, האם העובד מתנדב בארגון כלשהו? בעיות כלכליות?) ההכרות עוזרת ליצור קשר טוב עם העובד ולהכיר טוב יותר את צרכיו ,קשייו ונקודות החוזק שלו..

מודעות וידע -הגברת המודעות והידע של המנהלים ,בדרגים השונים, ללחצים שצפויים לעובדים סביב משברים  צפויים(משברים נורמטיביים) ובלתי    צפויים עשויה לסייע למנהלים  להיות יותר ערניים לתהליכים ושינויים העוברים על העובדים.
תמיכה-מנהלים צריכים לגלות הבנה אמיתית ותמיכה בעובדים המתמודדים עם קשיים.

זיהוי סימני מצוקה אצל עובדים:

חשוב שמנהלים יהיו מודעים ויכירו את הסימנים העשויים להעיד על הימצאות עובד במצוקה.
זיהוי הסימנים יאפשר למנהלים ליזום פניה לעובד ,להתעניין בשלומו ולנסות למצוא את הדרך לסייע לו לצאת מן המשבר ולחזור לתפקוד רגיל מהר ככל האפשר.

סימנים העשויים להעיד על מצוקה:
• ריבוי היעדרויות ואיחורים.
• אי שקט, הסתגרות,ירידה בריכוז. בכי, התפרצויות.
• נטייה להיפגע  בתאונות עבודה באופן  חריג.
• אדישות. הימנעות.
• התבטאויות אלימות,ניבולי פה, איומים.
• חוסר סיפוק והבעת תחושות שמתנכלים לו, קווי חשיבה פרנואידים.
• שינוי משמעותי במשקל, עייפות כרונית.
• בקשות חוזרות ונשנות לסיוע כספי: הלוואות, מקדמות.

השאלה שעולה היא מה קורה כאשר מנהל מזהה שעובד מצוי  במצוקה,  אבל למנהל אין את הידע והכלים כיצד לעזור לעובד?

במצבים אלו ניתן להיעזר בגורמים מקצועיים המתמחים במתן תמיכה לעובדים במצבי משבר.
הגורם המקצועי ינחה את המנהל כיצד לפעול ובמידת הצורך ייפגש עם העובד ויסייע לו ע"י ליווי , תמיכה רגשית, יעוץ ותיווך מול שירותים בקהילה.

העיקרון המנחה בהתערבות הוא שילוב של  תמיכה רגשית יחד עם תמיכה  תכליתית. המטרה היא ליצור סביבה רגשית תומכת ולכוון את האדם הנתון במשבר לאסוף כוחותיו כדי להתמודד באופן עצמאי ולחזור במהירות האפשרית לשגרה ותפקוד.