האם לילד שלי יש הפרעת קשב וריכוז?

בשנים האחרונות גוברת המודעות לנושא הפרעות קשב וריכוז הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים.
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה שכיחה ונפוצה באוכלוסיה על כל שכבותיה, נימצא שהיא נפוצה יותר אצל בנים מאשר אצל בנות. (יחס 1:4). בנות מאובחנות בדרך כלל בגיל  מאוחר  יותר כיוון שהן לרוב יותר מופנמות , שקטות  וסובלות יותר מהפרעת קשב  ופחות מהיפראקטיביות.

ההפרעה היא בעלת רקע תורשתי  ונוירולוגי ויש לה השפעה על כל תחומי החיים: התארגנות ביומיום, עמידה בזמנים, הישגים לימודיים, השתלבות חברתית, דימוי עצמי של הילד בעיני עצמו ובעיני חבריו.

פעולת הקשב והריכוז  היא לא פעולה בודדת של המח זה תהליך מתמשך המורכב ממספר פעולות: התארגנות,הגדרת סידרי עדפויות ,הפרדה בין עיקר לטפל ,תכנון, איתחול, זיכרון, ויסות…

השילוב בין הקשיים הנוצרים עקב בעיית הקשב ,ורגישותם המוגברת  של הילדים הללו ,יוצרים קשיי השתלבות ומביאים למצב של דימוי עצמי נמוך, בידוד חברתי, מתחים בתוך המשפחה,ותסכולים שמשפיעים על  איכות חיי הילדים ובני משפחתם.

הפרעת קשב יכולה ללבוש אחת משלוש צורות:

1.הצורה המשלבת הפרעת קשב ותנועתיות (היפראקטיביות)  ADHD.
2.הפרעת קשב טהורה שכוללת קריטריונים של קשב בלבדADD
3.הפרעה היפראקטיבית    הכוללת מרכיבים של אי שקט ותנועתיות יתר HDD.

התסמינים מתחילים להופיע כבר בגיל צעיר, אבל באים לידי ביטוי באופן בולט יותר  עם הכניסה לבית הספר , המאופיין כמסגרת פחות גמישה, עם  פעילויות מובנות, פחות זמן לפעילות חופשית, ודרישה לעמוד במשימות הדורשות מיומנויות של קשב, ריכוז, מוטוריקה, זיכרון לטווח ארוך וקצר, התארגנות ודחיית סיפוקים.

גל נוסף של ילדים מאובחנים ניתן למצוא עם הכניסה לחטיבת הביניים, אלה ילדים שהצליחו לעקוף את הקשיים ולהסתגל בבית ספר יסודי, אבל עם  המעבר לחטיבת ביניים ועלייה בדרישות והמשימות, ניצפית ירידה בתיפקוד, המשימות הופכות להיות יותר מורכבות וקשה להם  יותר להתמודד.

מה המאפיינים של הפרעת קשב וריכוז- ADD   ADHD? על מנת שילד יאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז חייבת להיות עדות ברורה של קשיי תיפקוד הן בבית והן  בבית הספר.

ישנם 3 מאפיינים עיקריים שצריכים להופיע:
1. חוסר קשב – קושי  להתרכז לאורך זמן , קושי להתמודד עם מטלות  משעממות,  נטיה לטעויות וחוסר תשומת לב לפרטים,  אינו מבצע הוראות ואינו מצליח לסיים משימות, נטיה לאבד דברים. מתנגד ומתחמק מביצוע משימות הדורשות מאמץ מנטלי (שיעורי בית לדוגמה.).

2. מוסחות – קושי להתרכז,קושי להתעלם מהסביבה , כל גירוי  מסיח את הדעת ועוצר את רצף המחשבה / עשייה.  . מתקשה להתארגן ולעשות סדר בחפציו/מחשבותיו.

3.אימפולסיביות– קושי בשליטה, ויסות רגשות וריסון . עוד לפני שסיימו לשאול אותו שאלה הוא כבר פולט את התשובה. מתפרץ בשיחה, מפריע או מציק לאחרים. מדבר בצורה מוגזמת (הרבה, מהר , בקול רם).

בחלק מהמקרים ימצא מאפיין רביעי והוא היפראקטיביות, או תנועתיות יתר: בדרך  כלל מתנועע בעצבנות – מזיז ידיים ו/או רגלים בתנועות רציפות, נע בחוסר שקט בכיסא. קופץ מנושא לנושא. לא מאורגן בדיבור. רץ או מטפס בצורה מוגזמת, נוטה לפעולות מסוכנות.

אם זיהיתם בילדיכם חלק מהמאפיינים ייתכן שיש לו הפרעת קשב וריכוז ומומלץ לגשת לרופא לאיבחון. מה שבטוח הוא, שילדכם אינו עושה שום דבר בכוונה, הוא אינו ילד שובב ולא ילד שלא בא לו ללמוד. הוא ילד שיש לו קשיים ולרוב גם מרגיש שיש לו בעיה בהשוואה לחבריו (מצב שעשוי לגרום לדימוי עצמי נמוך).

לבעיית קשב וריכוז אין כל קשר לאינטיליגנציה, לרוב מדובר  בילדים עם אינטיליגנציה תקינה ואף למעלה מזה.  הקשיים גורמים פעמים רבות לתסכול, שבגלל הקושי בויסות רגשות,ו נטייתם לרגישות מוגברת יכולים להביא לתגובות אימפולסיביות  המחריפות את המצב. גורמות לכעס של הסביבה ובעיות חברתיות.

חייבים לטפל בהפרעה מוקדם ככל האפשר על מנת למנוע תיסכולים, צבירת פערים לימודיים ובעיות חברתיות.ככל שמזהים ומאבחנים את הבעיה מוקדם יותר ניתן ללמד את הילד מיומנויות וטכניקות  להתארגנות  והתמודדות עם הקשיים, וע"י כך להפחית את רמת התסכול ולסייע במיצוי  היכולות.

בחלק מהמקרים ,הקלים יותר, ניתן  לסייע ע"י לימוד אסטרטגיות מתאימות.אך  ישנם מקרים שאין מנוס  מטיפול תרופתי. לפני התחלת כל הליך טיפולי חשוב מאד לערוך אבחון מקיף אצל גורמים מקצועיים מתאימים !